מידע לנוסע בתחבורה הציבורית
בכל מקום ויותר מתמיד משתלם לנסוע בתחבורה הציבורית

לנסוע בתחבורה ציבורית במדינת ישראל

התחבורה הציבורית בישראל, מאפשרת לתושביה, אזרחיה ואלו המבקרים והמתיירים בה – להגיע ממקום למקום, תוך שימוש ברבים מהרכבים העומדים לרשותה. בישראל יש קווי אוטובוס רבים, המחולקים ל-66 אשכולות, אלו המופעלים על ידי כ-17 חברות של תחבורה ציבורית, חברות בעלות זיכיון להפעלת אשכול ספציפי.

כאשר אדם עולה על אוטובוס, הוא למעשה עולה על קו, שמפעילה חברה מסוימת, שקיבלה את הזיכיון על האשכול הספציפי שהקו פעיל במסגרתו. כלומר, אם אדם מסוים עולה על קו עירוני בירושלים, בחיפה, בקריות, בראשון לציון, ברחובות, בחולון, בחדרה, בקריית שמונה, באילת – או בקו בינעירוני לירושלים, לצפון הארץ ולאילת – סביר להניח שהוא יצליח לעלות על קו שמפעילה חברת אגד, שהיא אחת מחברות התחבורה הציבורית הגדולות בארץ.

חברות נוספות הפעילות בארץ, הן אגד תעבורה, אפיקים, ג'י בי טורס, גלים, דן, דן באר שבע, דן בדרום, דן בצפון, חברות הנסיעות במזרח ירושלים, מטרופולין, נסיעות ותיירות נצרת, נתיב אקספרס, סופרבוס, קווים, רמה תחבורה ציבורית גולן, ש.א.מ נצרת.

כאמור, חברות התחבורה אחראיות על הפעלת קווים, באחד מ-66 האשכולות הנתונים בתחומי מדינת ישראל, אשכולות להם הוקצו קווי תחבורה ציבורית.

לאן שלא תיסע – חברת תחבורה ציבורית, איתך

הדבר מאפשר, בסופו של יום – כיסוי שטח נרחב, על ידי רבות מחברות התחבורה ברחבי הארץ, כך שאפשר לכסות שטחים רבים על ידי נסיעה באוטובוס עירוני ובינעירוני. אם לדוגמה, אדם רוצה להגיע מביתו בחיפה, למלון באילת – ביכולתו לקחת אוטובוס מתחנה הקרובה לביתו, להגיע למקום מרכזי, כדי לקחת קו בינעירוני לאילת, ומשם אוטובוס נוסף לתחנה בקרבת המלון שברצונו לאכלס.

על כן, בעולם בו אין מכוניות פרטיות – התחבורה הציבורית היא דרך משמעותית להתנייד, ולהגיע למקומות. אמנם, אנחנו חיים בעולם בו אכן יש מכוניות פרטיות, ועם זאת, לכל אחד מאיתנו יש בחירה להתחיל ולהתנייד על ידי תחבורה ציבורית, ולהגיע למחוזות חפצו כדרך השימוש בה.

כדי לתכנן את הנסיעה במסגרת תחבורה ציבורית, אדם יכול לעשות את הדברים הבאים:

  • לתכנן מראש את הלך הנסיעה: יעד, שעת יציאה, מסלול אופטימלי.

  • להכיר את טווח המחירים והעלויות לנסיעה במסגרת תחבורה ציבורית

  • לדעת ולהכיר את תחנות הירידה והעלייה שלו, כמו גם חילופי קווים

  • להכיר את הזמנים של כל קו וקו, כדי לתכנן את משך הנסיעה והתחלתה

כך, בצורה פשוטה, אדם יכול לגלות מתי עדיף לו לצאת מהבית ולתפוס את האוטובוס המתאים. באם אדם יודע שלוקח שעתיים במקרה הקצר, ושעתיים וחצי במקרה המוארך – להגיע ליעד מסוים, הוא יכול להתכונן בהתאם, ולדעת מתי לצאת מביתו. באם אדם יודע שיש קו ישיר, ויש קו עקיף – הוא יכול לבחור בצורה מודעת יותר, את הקו הנכון והמתאים עבורו לנסיעה כזו או אחרת.

עלויות, מחירים והנחות

באם אדם יודע את טווח המחירים והעלויות לנסיעה במסגרת תחבורה ציבורית, ביכולתו לבחור את המסלול שלו בהתאם – בין אם לקחת טרמפים בחלק מהדרך, להוציא רכב פרטי, לעלות על מוניות שירות (או פרטיות), וכמובן לעלות על קווי אוטובוס מסוימים ומתאימים. על הנסיעה ניתן לשלם על ידי אפליקציה שמאפשרת זאת, וכמובן – כרטיס רב קו טעון מראש בכספים (אותם ניתן להטעין גם דרך אפליקציות מסוימות).

דרך מסוימת להשפיע על עלויות הנסיעה, היא כדרך חופשי יומי, חופשי חודשי, וכיוצא בזה – אשר מאפשרת לקבל מחיר "פיקס", לאורך אזור גאוגרפי מסוים בארץ. ניתן לדוגמה לטייל בין אזור המרכז לצפון, במחיר פיקס של כ-60 ₪, במקום לשלם על שלל אוטובוסים ורכבות שונות, עלות שיכולה להגיע לכדי 100 ₪ ומעלה. הדבר מאפשר גישה חופשית לשלל קווים ויעדים, במסגרת "עסקת חבילה", המתאפשרת על פני אזורים גאוגרפיים, במסגרת עסקת הרכישה של "חופשי יומי/חודשי".

ניתן להמשיך ולדבר על הנושא, ועם זאת – מידע זה יכול לספק את הבסיס בנושא. תודה על קריאתך.